Jak zvýšit online prodeje? Část 1.

Připravte se pořádně na marketing

Ve světě online obchodu se setkáváme se stále větší a větší konkurencí, odlišit se je stále obtížnější. Jak v současnosti zvýšit své online prodeje? Jak rozšířit svůj byznys online jsme již zmiňovali.
Existuje však mnoho způsobů jak zvýšit online prodeje, proto jsme je rozdělili do tří oblastí, kterým se budeme postupně v sérii článků konkrétněji věnovat:

  1. Využijte marketing správným způsobem
  2. Nechte svou internetovou stránku mluvit za Vás
  3. Podpořte prodej pomocí správného používání nástrojů elektronického obchodu

Pokud chcete být úspěšní, zaměřte se na každou z těchto částí. V tomto článku se podíváme na první část, která je zaměřena na vylepšení, které můžete použít pro marketing Vašeho eshopu a zvýšení online prodejů.

Kdo jsem a kam směřuji?

SWOT analýza

Pro dobrý marketing je v první řadě důležité určit si své silné a slabé stránky pomocí SWOT analýzy. Ta Vám poskytne přehled toho, v čem se od konkurence lišíte, na čem máte zapracovat a také jaké příležitosti můžete využít ve sféře Vašeho marketingu i vzhledem k ohrožení, se kterými se můžete setkat.

SWOT
SWOT

Dobrý marketing je také založen na dobře vyvinuté marketingové strategii, která by měla být založena na definování Vaší cílové skupiny, na kterou chcete cílit svůj marketing. 

B2B a B2C

Ze začátku si určete v jakém trhu se chcete pohybovat, od toto budete následně odvíjet konkrétní strategie a postupy. Použít můžete model B2B a B2C. Jde o dvě rozdílné marketingové strategie, které by měly ve Vašem digitálním marketingu hrát důležitou roli. B2B – business-to-business (od byznysu k byznysu) je zaměřen na obchod mezi firmami, naproti tomu B2C – business-to-consumer (od byznysu k zákazníkovi) znamená vztah firmy a koncového zákazníka.

Vzhledem k cílové skupině je následně třeba přizpůsobit Vaši marketingovou komunikaci a postupy dle toho, na který trh se Váš marketing orientuje. V následujících bodech si můžete prohlédnout srovnání zmíněných marketingových strategií.

B2B – od byznysu k byznysu

  • Rozhodnutí zákazníků jsou spíše logická,
  • zaměřují se na vlastnosti produktů,
  • upřednostňují konkrétnější, hloubkové informace,
  • zaměřují se na ušetřený čas, peníze, zdroje a na jejich návratnost.

B2C – od byznysu k zákazníkovi

  • Rozhodnutí zákazníků jsou na základě emocí,
  • zaměřují se na výhody produktů, jak jim pomůže,
  • upřednostňují jednodušší informace,
  • návratnost peněz a zdrojů není pro ně tak podstatná jako kvalita a jednoduchost produktu nebo služby.

Udělejte si o Vašich klientech průzkum a zjistěte:

  • co Vaše zákazníky zajímá
  • jaká jsou věková skupina
  • čím byste právě je mohli oslovit

Cíl

Vytvořte si cíl, který chcete dosáhnout a dbejte při tom na to, aby byl S.M.A.R.T. (Z anglického Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Time-based), čili konkrétní, měřitelný, dosažitelný, relevantní a časově ohraničený.

Cíle Smart
Cíle Smart

Například „Do tří měsíců zvýšit tržby o 15 % použitím vhodných marketingových strategií.“ Konkrétně jste vymezili o kolik chcete navýšit Vaše tržby, umíte změřit, jestli jste cíl splnili, víte jak budete k cíli postupovat a kdy byste ho měli naplnit.

Marketing Vašich služeb

Udělali jste někdy nákup v eshopu jakmile jste ho poprvé navštívili? S velkou pravděpodobností asi ne. Na to abyste oslovili Vašeho zákazníka a zvýšily online prodeje je nutná delší cesta v souvislosti s prezentováním Vaší značky. Plánujte marketing na základě modelu SEE – THINK – DO – CARE.

SEE- Zákazník se s vaší značkou ještě nesetkal a proto je v této fázi důležité dostat se mu do povědomí aby si ve svém nákupním rozhodování vybral právě vás.

THINK- Zákazník se rozhoduje kde nakoupí nebo s kým bude spolupracovat. Už o vaší značce ví a proto jste mezi jeho možnostmi volby.

DO- Zákazník vás osloví nebo u vás nakoupí a právě tehdy je třeba nezapomenout na poslední fázi.

CARE- Udržujte vztahy a kontakt s vašimi zákazníky abyste si je získali. Můžete využít komunikaci na sociálních sítích, odebírání newsletteru či personalizaci vaší nabídky.

Na to aby se zákazník rozhodl právě pro Vás je důležitých několik faktorů

  • Kvalita internetové stránky, eshopu

Pokud chcete Vaše produkty a služby prezentovat přes internetovou stránku nebo konkrétně eshop, stránky musí být přehledné, správně kategorizované a pro zákazníka intuitivní, přičemž by mu neměly klást v nákupu žádné překážky jako jsou vyskakovací okna nebo zahlcení reklamami. Pro opětovnou návštěvu zákazníka Vaší stránky může být zajímavý blog. Internetovým stránkám jako podstatné součásti zvyšování prodeje se budeme konkrétněji věnovat jindy, avšak výbornou volbou pro optimalizovanou stránku je mít takzvané „přístupné stránky“ o kterých si můžete přečíst v článku „Přístupný web je výhodný pro všechny.“

  • Vaše produkty, či služby

Pro kvalitu internetové stránky jsou důležité i správné popisy produktů a služeb s konkrétními informacemi o produktech, díky kterým získáte lepší pozice ve vyhledávačích a také se Váš zákazník dozví více o Vaší nabídce. Kromě informací o produktech ovlivňuje rozhodování zákazníka i kvalita Vámi nabízeného produktu a služeb. Zákazníky také velmi zaujme, když mu nabídnete něco navíc. Může to být poštovné zdarma, zboží zdarma při koupi jiného zboží, či slevové kupóny. O tom jak podpořit prodej pomocí správného používání nástrojů elektronického obchodu budeme psát v poslední části série „Jak zvýšit online prodeje?“.

  • Recenze a ještě jednou recenze!

Pro marketing produktů a služeb Vaším novým zákazníkům je velmi důležitým faktorem to, jak ho vidí Vaši předchozí zákazníci. Pokud jim nabídnete kvalitu, je pravděpodobnější, že Vám na stránce dají pozitivní recenzi a díky tomu Vám zvýší prodej. Jak? Recenze Vašich zákazníků nejen, že dodávají konkrétnější informace o vašich produktech a službách ale mají vliv i na zvyšování prodeje dražších produktů. Výzkumné centrum Spiegel zjistilo, že když byly zveřejněny recenze levnějších produktů jejich konverzní poměr (návštěvníci, kteří na vaší stránce provedli požadovanou akci a staly se Vašimi zákazníky) se zvýšil o 190 %. U produktů s vyšší cenou se konverzní poměr zvýšil až o 390 %. Bojíte se negativních recenzí? I ty mohou pomoci. Výzkumné centrum Spiegel totiž zjistilo i to, že zákazníci nejvíce nakupují tehdy, když mají recenze hodnoty 4,0 – 4,7. Při příliš vysokém hodnocení působí recenze nedůvěryhodně.

Graf 95 procent nakupujících čte online recenze před tím než uskuteční nákup
Graf 95 procent nakupujících čte online recenze před tím než uskuteční nákup

95 % nakupujících čte online recenze před tím než uskuteční nákup

Shrnutí

  • Vymezte si silné a slabé stránky Vaší značky pomocí SWOT analýzy,
  • vytvořte si propracovaný marketingový plán s jasnými cíli,
  • dbejte na kvalitu Vaší internetové stránky, protože prodává za Vás,
  • popište Vaše produkty a služby tak, aby o nich Vaši zákazníci získali dostatek informací,
  • pečujte o kvalitu Vašich produktů a služeb,
  • zveřejněte Vaše recenze.

V příštím článku se podíváme na to jak se prezentovat přes marketing. Nenechte si ho ujít a přihlaste se k odebírání Newsletteru.

Pokud máte zájem zvýšit Vaše online prodeje a potřebujete poradit se zlepšením Vaší internetové stránky tak, aby více prodávala, nebo máte zájem o vytvoření nové, neváhejte nás kontaktovat.