Přístupný web je výhodný pro všechny

Přístupný web je výhodný pro všechny

Proč máte web?

Cílem není mít web – ale web, který funguje. Web má za vás pracovat. Poskytovat informace, bavit, prodávat, učit… Lidé chodí na web kvůli informacím a obsahu. Proto je třeba uživatelům vyjít vstříc.

Příklad pro školy: Rodiče dětí vám nebudou telefonovat, kolik se platí za obědy a kdy se mají platit, pokud tyto informace snadno najdou na webu školy. (Jak jsme pomohli například škole v Trutnově?)

Příklad pro e-shop: Nemusíte mít informační telefonní linku, pokud zákazníci na webu snadno najdou informace o vrácení zboží.

Přístupný web je výhodný pro všechny

Lidé jsou různí. Víte, že:

  • 9 % mužů je barvoslepá (žen jen 0,4 %) [1],
  • více než polovina světové populace bude do roku 2050 krátkozraká [2],
  • 10 % populace trpí DYS [3],
  • 26 % populace je v rozmezí 50-70 let?

Ale třeba také, že:

  • 67% uživatelů si prohlíží internet z mobilu nebo tabletu a tento podíl stále roste [4],
  • hlasové ovládání je nastupující trend.

Jak se pozná přístupný web

Na první pohled? Nijak. Přístupnost tvůrce nijak zásadně neomezuje. Vytvoření úžasného a přístupného webu si nijak neodporuje.

Přístupnost má velký dopad na uživatelskou zkušenost (UX) [5]. Přístupný web nahrává přehlednosti, umožňuje zákazníkovi rychle najít informace a rychle se na webu zorientovat. Přístupný web je také bezpečný o čem si můžete přečíst v mém rozhovoru pro NÚKIB – Proč mít přístupný a bezpečný web?

“Proč mít přístupný web?” “Protože na to, že je váš web bez bariér, si nikdy nikdo stěžovat nebude.” Radek Pavlíček [6]

Příklad 1: Kontrastní barvy a vhodná velikost písma usnadňuje používání webu z malých obrazovek nebo v přesvětlené místnosti.

Příklad 2: Alternativní texty k obrázkům jsou výhodné pro uživatele s pomalým připojením k internetu.

Příklad 3: Přepis audia do textu nebo titulky u videa jsou skvělí pomocníci pro uživatele, kteří jsou v hlučném prostředí a nemají k dispozici sluchátka.

Nejčastější problémy webů

Je mnoho způsobů, jak házet uživatelům klacky pod nohy. Někdy z těch klacků vzniká nepřekonatelná bariéra.

Házení klacků pod nohy, Mladý hlasatel, IV. ročník, leden 1939
Mladý hlasatel, IV. ročník, leden 1939

Pro všechny uživatele:

  • orientace na webu je nepřehledná a web má složitou strukturu, texty jsou komplikované a nezáživné,
  • popisky formulářů nejsou dost informativní, nefunguje automatické vyplňování, na webu chybí vyhledávání,
  • na webu nečekaně vyskakují okna,
  • texty odkazů nejsou smysluplné nebo dostatečně popisné.

Pro uživatele mobilů:

  • web není plně responsivní,
  • klikatelné prvky jsou příliš malé nebo moc u sebe,
  • písmo je málo kontrastní (není vidět na slunci).

Pro seniory, slabozraké, krátkozraké:

  • písmo není kontrastní,
  • nevhodné parametry fontu (velikost, čitelnost písma), odkazy nejsou dostatečně odlišené a viditelné.

Pro dyslektiky:

  • při zvětšení písma se ztrácí část obsahu nebo vzniknou dlouhé řádky, které jsou špatně čitelné,
  • celé odstavce jsou psané kapitálkami (mimo nadpisů).

Pro lidi s poruchou pozornosti:

  • web obsahuje hýbající se nebo blikající prvky, které strhávají pozornost od vlastního obsahu,
  • na pozadí webu hraje zvuk, který se nedá vypnout.

Pro čtečky a hlasové ovládání:

  • chybí přeskakovací odkazy a definované oblasti stránky (záhlaví, zápatí, hlavní a vedlejší obsah atd.),
  • navigace není konzistentní (je v rámci webu na různých místech, mění se obsah apod.),
  • nadpisy a další sémantické bloky (seznamy atd.) jsou použité špatně, obrázky nemají alternativní popisky,
  • přiložené dokumenty nemají textovou vrstvu, videa nemají titulky nebo textový přepis,
  • na webu jsou bezprostředně za sebou duplicitní odkazy.

Pro uživatele z klávesnice:

  • web není plně ovladatelný z klávesnice,
  • zaměření (focus) klikatelných prvků není viditelné nebo je málo kontrastní.

Výzva na závěr

Neberte požadavky na přístupnost webu jako omezení. A už vůbec ne jako překážku, kterou je potřeba jen nějak obejít. Berte přístupný web jako výzvu. Výsledek stojí zato. Na první pohled možná nepostřehnete rozdíly, ale pro mnoho lidí to bude změna zásadní.

Zdroje

[1] https://cs.wikipedia.org/wiki/Barvoslepost

[2] https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/lidstvu-hrozi-slepota-do-roku-2050- rapidne-pribude-zrakove-p/r~2d96ad18784711e7986b0025900fea04/

[3] https://www.learningsuccessblog.com/what-dyslexia-infographic

[4] https://www.netmonitor.cz/sites/default/files/prilohy/Cesi_Online_2020_Infogra fika_SPIR.pdf

[5] https://uxdesign.cc/website-accessibility-and-ux-how-are-they-related- c3693f81cbc0

[6] https://poslepu.cz/proc-mit-pristupny-web/

Sdílej na:

Další články:

Nenechte si nic uniknout!

Přihlaste se k odebírání Newsletteru, ve kterém zasíláme nejzajímavější tipy pro úspěšné webové stránky.