Dnes se budeme zabývat otázkou “Proč mít na webu formulář?”. Pokud děláte webové stránky pro jakéhokoli klienta, vždy je dobré mít na stránkách formulář. Existují totiž klienti, kteří neradi volají, ale raději službu poptají právě přes formulář. Pokud jim tuto službu nenabídnete, ztrácíte je.
Jaké formuláře můžeme mít
1. Jednoduchý poptávkový formulář
Jedná se o formulář, ve kterém zpravidla bývá jen:
- Jméno a Přijmení
- Adresa
- Telefon
- Informace pro nás
Tento formulář zpravidla nalezneme na stránkách živnostníků nebo firem, které nabízejí většinou jen jednu službu.
2. Složitější poptávkový formulář
Tento druh formuláře většinou použijeme u klienta, který se zabývá více než jedním druhem služeb, nebo prodává více druhů výrobků, ale ještě nemá zájem své služby a výrobky prodávat přes e-shop. Tento druh formuláře může obsahovat například tyto informace:
- Jméno a Přijmení
- Adresa
- Telefon
- Služba/výrobek – výběr z 2 až X
- Informace pro nás
Formulář většinou využívají ti, kteří už na vstupu chtějí od klienta více informací, aby jej nezahlcovali „zbytečným“ telefonátem.
3. Vícestupňový poptávkový formulář
U tohoto formuláře je potřeba si s klientem sednout a podrobně si vyspecifikovat strukturu. Čím lépe bude specifikace sepsána, o to kvalitnější budeme dostávat poptávky, které budu přiřazeny přímo danému pracovníkovi.
Tento druh formulářů se používá u společností, které se zabývají výrobou více než dvou různých výrobků, mají více segmentů výroby a tyto výrobky/segmenty mohou mít více druhů. Tyto výrobky mají své zákazníky v B2B i B2C sféře.
Do formuláře je tedy potřeba vměstnat co nejvíce dotazů na návštěvníka webu, ale zároveň je nutné je nastavit tak, aby ho srozumitelně vedly k cíli. Formulář může obsahovat spoustu informací, které mohou mít různé podmínky. Když vyberete jistý druh segmentu, objeví se vám už jen výběr výrobků určených pro tento segment. Od návštěvníka tak dostanete přesnou specifikaci toho, co poptává a jeho poptávku tak můžete poslat přímo na daného pracovníka, který se mu může ihned věnovat. Zkrátíte tak procesně reakční dobu, což návštěvník jistě ocení.
4. Formulář napojený na systém
Některé formuláře klienti chtějí napojit přímo na jejich interní systém. Nejen, že to zjednodušší práci, ale především ji zefektivní a vyhneme se tak chybovosti lidského faktoru. Veškeré informace, které nám návštěvník webu předá, putují rovnou do interního systému a přímo na danou osobu. Na příklad se můžete podívat zde:
Objednávka servisu se přepíše do systému Orion a informace putuje k servisnímu technikovi přímo do mobilní aplikace. Servisní technik má relevantní informace o tom, co má opravit a dle bodu na mapě může naplánovat trasu a vyřídit tak více servisních požadavků za den.
Co nám formuláře přináší
Cenný kontakt
Když už nic jiného, tak nám formulář přinese cenný kontakt, se kterým můžeme následně pracovat. V případě, že nám potencionální klient zachová kontakt v podobě e-mailu a v lepším případě telefonu, může ho obchodní oddělení kontaktovat a pracovat s ním.
Podrobnější informace
Čím podrobnější je formulář, tím více a přesnějších informací z něj dostaneme. Vždy však dbáme na to, aby se z formuláře nestala vesnická drbna s milionem zbytečných otázek.
Segmentaci poptávek
Větší společnosti mají na každý druh výrobku speciálního obchodníka. V případě, že asistentka, nebo ještě lépe formulář ví, na koho má poptávku poslat, pošle jí tam. Zkrátí se tak reakční doba a specialista může velmi rychle zareagovat.
Jaké formuláře nejlépe vytvořit
Jednoduché
Každý formulář by měl obsahovat jen nejdůležitější body, na které potřebujeme od klienta odpověď.
Srozumitelné
Ve formulářích upřednostňujeme raději běžné názvy před profesními. Ne každý, kdo navštíví náš web musí být z naší branže, a proto by nemusel rozumět některým profesním, profesionálním názvům.
Jaké nástroje, pluginy použít k tvorbě formulářů
Free
Je jich pro WordPress nepřeberné množství. Zmíním jen pár:
Placené
U některých free pluginů si můžete zakoupit jejich rozšířené verze. Já doporučuji pro práci tyto:
Shrnutí
- Před tvorbou formuláře se hodně ptejte klienta.
- Domluvte se, které informace jsou od návštěvníka opravdu nezbytné získat.
- Méně je někdy více. Do formuláře dávejte opravdu jen nezbytně nutné.
- Vyberte dobrý a osvědčený plugin. Některé buildery již mají kontaktní formulář zabudovaný v sobě.
- Čím více návštěvníku přes kontaktní formulář získáte, tím máte větší šanci prodeje vašeho výrobku.
Pokud vás jakýkoli formulář zaujal a chcete pomoct s jeho tvorbou, kontaktujte nás.