Proč je dobré mít v týmu obchodníka

Zamyslete se teď na chvíli nad otázkou, proč je dobré mít v týmu obchodníka? Každý to má jinak. Některé agentury je mají a jiné zase ne. Ty, co obchodníka nemají, tvrdí, že ho nepotřebují. Opak je ale pravdou. Každá společnost podnikající v online světě by ho totiž měla mít. A že si ho nemůžete dovolit? Ale můžete. Dobrá obchodnice nebo obchodník se totiž zaplatí sami.

Proč mít obchodníka, když není potřeba?

Máte pocit, že obchodníka nepotřebujete? Chodí vám spousta poptávek z webu a stíháte je nějak zpracovávat? Možná vás překvapíme, ale dobrý obchodník je k nezaplacení. Zařídí totiž spoustu důležitých věcí týkajících se nejen obchodu, ale postará se také o mezilidské vztahy ve firmě, vztahy s klienty a majiteli společností a spoustu dalšího.

Z čeho ho zaplatím?

Tak s tímto dotazem se setkáváme úplně nejčastěji. Dobrý obchodník povětšinou nechce pracovat jen za paušál, ale raději si vybere částečnou platbu paušálem a zajímavější je pro něj pracovat za provizi. Správný obchodník ví, že složité bývají jen začátky spolupráce a že po několika měsících dosáhne díky provizím na velmi slušný plat.

Co to tedy znamená pro společnost? Jediné. Nastavit si s obchodníkem podmínky výše jeho provize v procentech a o ty následně zvednou hodinovou nebo úkolovou cenu. 10 % asi nikdo zvlášť nepocítí, takových 20 % už je ale krásná odměna.

Jak se pozná dobrý obchodník?

Dobrých obchodníků je jako šafránu. Stát se jím si člověk musí zasloužit svou pílí a tréninkem. Zaručeně jej ale poznáte podle vystupování. Jedná se většinou o extroverta, se kterým se vám dobře hovoří. A i když jej vidíte poprvé, máte pocit, že už jste se někde viděli a že je to váš dlouholetý známý. Každého bere jako partnera, ne jako soupeře, neboť ví, že jen z win-win spolupráce jsou dlouholeté pozitivní výsledky.

Čím to je?

Pokud má nastudované obchodní dovednosti prvního řádu, pak určitě poznal, co jste za člověka a podle toho s vámi mluví. Dle typologie osobnosti dovede velmi rychle poznat váš charakter a po pár větách ví, jak na vás. Pokud má ale nastudované obchodní dovednosti druhého řádu, nebojí se s vámi jednat, i když vznesete námitku nebo dotaz. Námitka či dotaz jsou pro něj hozená rukavice, kterou zvedne a využije ji. Dá to sice hodně práce se všemu naučit, ale pokud to zvládnete, obchodní jednání se promění v jednu velkou symfonii, která většinou skončí výhodnou spoluprací.

Co je náplní práce obchodníka?

Dobrý obchodník se na práci nikdy moc neptá, protože si ji dovede zajistit sám. Když zrovna nehledá příležitosti na internetu, tak telefonuje nebo odpovídá na poptávky, které vygeneroval váš bezva web. V okamžiku, kdy zacítí možnou příležitost, chytne ji za pačesy a nepustí. Pokud mu dáte to správné zázemí a zajímavé ohodnocení, vrátí vám to. To se nemusíte bát.

Dobrý obchodník ví, že nejen z akvizic jsou peníze. Udržuje proto neustále styk i s retenčními klienty formou pravidelných telefonátů a schůzek. Své retenční klienty informuje o novinkách v online světě a vždy najde způsob, jak vylepšit i to, co je už téměř bez chybičky. U akvizic umí dobře naslouchat potřebám klienta a následně mu ukázat možná řešení. Pokud nemá klient ve své představě jasno, je to právě obchodník, kdo vymyslí celou strategii a odliší klientův obchod od konkurence. Akvizičního klienta obslouží, jak nejlépe umí a následně si jej přesune do retencí. Nikdy jen tak klienta neopustí, ale stará se o něj i několik let. 

Jak se stát dobrým obchodníkem?

Za Zeni doporučujeme tréninky obchodních dovedností od Petra Urbance. Hledat můžete také kurzy v okolí vašeho bydliště. Záleží jen na vás, jakou formu předávání know-how preferujete. Najděte si někoho, kdo je na stejné vlně a s ním se se neustále tlačte kupředu. Čtěte knížky zaměřené na prodej a procesy s ním spojené. Tajným tipem našeho Davida jsou například knihy od Roberta Kiyosakiho. Ovšem jeho nejoblíbenější knihou je Největší obchodník na světě.

Pokud tě fascinuje práce s klienty a našel/našla ses v našem článku o dobrém obchodníkovi, ozvi se nám. Držíme ti místo v našem Zeni týmu.